Friday, June 26, 2009

DIPOTONG TANGAN KERANA MEMBERI SEDEKAH

Dikisahkan bahawa semasa berlakunya kekurangan makanan dalam kalangan Bani Israel, maka lalulah seorang fakir menghampiri rumah seorang kaya dengan berkata, "Sedekahlah kamu kepadaku dengan sepotong roti dengan ikhlas kerana Allah S.W.T."
Setelah fakir miskin itu berkata demikian maka keluarlah anak gadis orang kaya, lalau memberikan roti yang masih panas kepadanya. Sebaik sahaja gadis itu memberikan roti tersebut maka keluarlah bapa gadis tersebut yang bakhil itu terus memotong tangan kanan anak gadisnya sehingga putus. Semenjak dari peristiwa itu maka Allah S.W.T pun mengubah kehidupan orang kaya itu dengan menarik kembali harta kekayaannya sehingga dia menjadi seorang yang fakir miskin dan akhirnya dia meninggal dunia dalam keadaan yang paling hina.

Anak gadis itu menjadi pengemis dan meminta-minta dari satu rumah ke rumah. Maka pada suatu hari anak gadis itu menghampiri rumah seorang kaya sambil meminta sedekah, maka keluarlah seorang ibu dari rumah tersebut. Ibu tersebut sangat kagum dengan kecantikannya dan mempelawa anak gadis itu masuk ke rumahnya. Ibu itu sangat tertarik dengan gadis tersebut dan dia berhajat untuk mengahwinkan anaknya dengan gadis tersebut. Maka setelah perkahwinan itu selesai, maka si ibu itu pun memberikan pakaian dan perhiasan bagi menggantikan pakaiannya.

Pada suatu malam apabila sudah dihidang makanan malam, maka si suami hendak makan bersamanya. Oleh kerana anak gadis itu kudung tangannya dan suaminya juga tidak tahu bahawa dia itu kudung, manakala ibunya juga telah merahsiakan tentang tangan gadis tersebut. Maka apabila suaminya menyuruh dia makan, lalu dia makan dengan tangan kiri. Apabial suaminya melihat keadaan isterinya itu dia pun berkata, "Aku mendapat tahu bahawa orang fakir tidak tahu dalam tatacara harian, oleh itu makanlah dengan tangan kanan dan bukan dengan tangan kiri."

Setelah si suami berkata demikian, maka isterinya itu tetap makan dengan tangan kiri, walaupun suaminya berulang kali memberitahunya. Dengan tiba-tiba terdengar suara dari sebelah pintu, "Keluarkanlah tangan kananmu itu wahai hamba Allah, sesungguhnya kamu telah mendermakan sepotong roti dengan ikhlas kerana Ku, maka tidak ada halangan bagi-Ku memberikan kembali akan tangan kananmu itu."
Setelah gadis itu mendengar suara tersebut, maka dia pun mengeluarkan tangan kanannya, dan dia mendapati tangan kanannya berada dalam keadaan asalnya, dan dia pun makan bersama suaminya dengan menggunakan tangan kanan. Hendaklah kita sentiasa menghormati tetamu kita, walaupun dia fakir miskin apabila dia telah datang ke rumah kita maka sesungguhnya dia adalah tetamu kita. Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud, "Barangsiapa menghormati tetamu, maka sesungguhnya dia telah menghormatiku, dan barangsiapa menghormatiku, maka sesungguhnya dia telah memuliakan Allah S.W.T. Dan barangsiapa telah menjadi kemarahan tetamu, dia telah menjadi kemarahanku. Dan barangsiapa menjadikan kemarahanku, sesungguhnya dia telah menjadikan murka Allah S.W.T."

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud, "Sesungguhnya tetamu itu apabila dia datang ke rumah seseorang mukmin itu, maka dia masuk bersama dengan seribu berkah dan seribu rahmat."

Wednesday, June 17, 2009

Jangan bawa politik ke masjid part 2

Assalamualaikum.
Terima kasih kepada pengunjung yang memberikan komen terhadap artikel yang saya tulis. Beliau memberi alasan bahawa berpolitik di dalam masjid adalah untuk mengelakkan perpecahan di kalangan umat Islam terutamanya orang Melayu.

Memang betul terdapat perpecahan yang akan berlaku di dalam masjid jika berpolitik dalam masjid. Akan tetapi adakah kita faham bagaimanakah jenis politik yang tidak boleh dijalankan di dalam masjid. Ia adalah politik yang berdasarkan ideologi Barat yang digunapakai di Malaysia. Di dalam masjid, politik yang boleh dijalankan ialah politik Islam.

Apa yang dikatakan politik Islam di sini ialah sistem politik itu dijalankan berdasarkan syariat Allah melalui Al-Quran dan Sunnah. Sistem yang mengikut sistem demokrasi yang sebenar dan mengutamakan keadilan dalam pentadbiran. Sistem ini juga mengutamakan kepentingan Allah dan Islam. Sistem ini telah dijalankan oleh Rasulullah s.a.w lebih 1400 tahun yang lalu. Kita tidak boleh mengatakan sistem politik Baginda tidak relevan untuk digunakan pada zaman sekarang kerana sistem pentadbiran itu adalah sepenuhnya rujukan daripada Al-Quran. Al-Quran adalah kitab terakhir yang diturunkan kepada umat akhir zaman dan isi kandungannya telah dijamin oleh Allah tidak akan diubah sehingga hari kiamat. Maka isinya juga adalah relevan untuk semua umat manusia sehingga hari kiamat tanpa ragu-ragu.

Firman Allah "Masuklah kamu ke dalam Islam sepenuhnya dan janganlah kamu mengikut jejak langkah syaitan...." Perkataan sepenuhnya itu dihitamkan kerana ia menandakan Islam ini satu agama yang menyeluruh dan kita harus amalkan apa yang ada di dalamnya secara menyeluruh juga. Kita tidak boleh ambil perundangan Barat sedikit dan perundangan Islam sedikit. Jika berlaku sedemikian maka perkara maksiat pasti akan berlaku. Sebagai contoh, Kerajaan Islam Turki Uthmaniah mengamalkan sistem perundangan Islam sepenuhnya, tetapi apabila Mustafa Kamal Atartuk membawa masuk ideologi Barat dan menggunapakai sistem perundangan mereka, peningkatan kes jenayah terus meningkat. Dapat kita fahami bahawa sesuatu perkara yang telah ditetapkan oleh Allah harus kita ikuti kerana di situ terdapat hikmah yang kita sendiri tidak mengetahuinya.

Politik yang berlaku di dalam masjid sehingga boleh memecahbelahkan masyarakat adalah sistem yang mempunyai keuntungan peribadi, kroni atau parti. Perkara ini sebenarnya adalah disebabkan oleh kurangnya kesedaran tentang balasan Allah jika tidak menjalankan tanggungjawab sebagai pemimpin yang adil. Masyarakat memilih ahli jawatankuasa yang mereka rasakan layak tetapi telah disaring oleh ahli majlis teringgi dan dipilih mengikut parti yang disokong. Ini jelas menunjukkan jawatan yang diberi bukan untuk dijalankan tetapi hanya untuk mendapatkan nama.

Seperti yang saya tulis dalam artikel yang lalu, ulil amri iu ialah pemimpin yang menjalankan pemerintahannya berdasarkan Al-Quran dan Sunnah dan beliau boleh memimpim masyarakat ke arah yang lebih baik dan boleh menjadi rujukan masyarakat.

Insyaallah selepas ini saya akan menulis lebih banyak lagi mengenai politik Islam seperti ciri-ciri peimimpin, corak pemerintahan dan lain-lain.

Wallahua'lam

Saturday, June 13, 2009

Jangan bawa politik ke masjid

Hanya dua perkara yang berada di hadapan kita sekarang. Sama ada kita menjadi orang-orang beriman yang memeluk dan menerima Islam secara syumul dengan menjadi mukmin sebenar atau mengambil separuh-separuh kerana mengikut jejak langkah syaitan. Keputusan tersebut terletak sepenuhnya di dalam tangan kita. Di dalam surah al-Baqarah ayat 208 menjelaskan jika kita tidak menerima Islam secara keseluruhan pun sudah dikira menolak Islam dan mengambil syaitan sebagai pedoman. Syaitan itu pula terdiri daripada kalangan syaitan yang asli ataupun syaitan dalam bentuk pemikiran yang karut-marut seperti isme-isme buatan manusia (contoh: sekularisme, liberalisme). Di sini, terserah kepada kita untuk mengikut kehendak Allah atau mengikut kehendak syaitan. Tidak wujud soal 'atas pagar' kerana itu hanyalah rekaan nafsu semata-mata.

Politik memang wujud dalam Islam. Islam ialah ad-din atau agama yang menyeluruh dan meliputi cara hidup yang lengkap dan sempurna sehingga hari kiamat. Jika ada orang yang mengatakan bahawa politik tidak boleh dibawa ke masjid, ini bermakna orang ini menolak kesyumulan Islam.

Jika kita teliti ayat 59 surah an-Nisa' yang bermaksud "Hai orang-orang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul serta ulil amri di antara kamu" jelas ia menuntut umat Islam supaya taat kepada kerajaan yakni ulil amri yang taat kepada Allah dan Rasul. Persoalannya sekarang ialah bagaimana untuk mentaati ulil amri yang tidak taat kepada perintah Allah. Apa yang ingin saya sampaikan di sini ialah berpolitik ke arah mewujudkan sebuah kerajaan yang patuh dan taat kepada Allah dan Rasul adalah wajib. Salahnya pemimpin kita adalah apabila kita pandai-pandai membuang perkataan 'minkum' yakni ulil amri di kalangan kamu.

Nampaknya kita sekali lagi sedang disempitkan dengan apa yang sebenarnya luas. Soalnya ramai pula orang mengatakan politik itu kotor. Jika kotor, siapakah yang mengotorinya? Tidakkah wajib pula untuk membersihkan yang kotor? Jika begitu, apa yang boleh mensuci atau menyucikannya? jika tidak di masjid, maka dimanakah lagi persoalan seserius ini boleh dibincangkan? Maksud saya ialah diperbincangkan dalam keadaan al-Quran terhampar? Jika tidak di masjid, bolehkah dinyatakan tempatnya? Setakat ini adakah ia jujur demi mencari penyelesaian jika dibincangkan di tempat lain?

Berpolitik di masjid juga sudah menjadi sunnah Nabi Muhammad s.a.w. Baginda seorang negarawan yang menguruskan segala urusan kerajaan di masjid. Jadi mengapa kita tidak kembali kepada sunnah Rasul yang mulia? Bukan hendak menyuruh semua urusan pentadbiran dipindahkan ke masjid. Cuma, kita perlu menggabungkan besama elemen agama dan politik menjadi satu supaya dapat mewujudkan sebuah kerajaan yang sememangnya tata dan patuh dan taat ke pada Allah dan Rasul. Insyaallah dalam post yang seterusnya saya akan memberi contoh sebuah kerajaan yang berusaha untuk mentadbir mengikut modul emerintahan Rasulullah s.a.w.

Sekian, wallahua'lam.

Monday, June 8, 2009

KISAH ASAL USUL HAJAR ASWAD

Ketika Nabi Ibrahim a.s bersama anaknya membina Kaabah banyak kekurangan yang dialaminya. Pada mulanya Kaabah itu tidak ada bumbung dan pintu masuk. Nabi Ibrahim a.s bersama Nabi Ismail bertungkus kumus untuk menjayakan pembinaannya dengan mengangkut batu dari berbagai gunung.
Dalam sebuah kisah disebutkan apabila pembinaan Kaabah itu selesai, ternyata Nabi Ibrahim masih merasakan kekurangan sebuah batu lagi untuk diletakkan di Kaabah.
Nabi Ibrahim berkata Nabi Ismail berkata, "Pergilah engkau mencari sebuah batu yang akan aku letakkan sebagai penanda bagi manusia."

Kemudian Nabi Ismail a.s pun pergi dari satu bukit ke satu bukit untuk mencari batu yang baik dan sesuai. Ketika Nabi Ismail a.s sedang mencari batu di sebuah bukit, tiba-tiba datang malaikat Jibril a.s memberikan sebuah batu yang cantik. Nabi Ismail dengan segera membawa batu itu kepada Nabi Ibrahim a.s. Nabi Ibrahim a.s. merasa gembira melihat batu yang sungguh cantik itu, beliau menciumnya beberapa kali. Kemudian Nabi Ibrahim a.s bertanya, "Dari mana kamu dapat batu ini?"

Nabi Ismail berkata, "Batu ini kuterima daripada yang tidak memberatkan cucuku dan cucumu (Jibril)."
Nabi Ibrahim mencium lagi batu itu dan diikuti oleh Nabi Ismail a.s. Sehingga sekarang Hajar Aswad itu dicium oleh orang-orang yang pergi ke Baitullah. Siapa sahaja yang bertawaf di Kaabah disunnahkan mencium Hajar Aswad. Beratus ribu kaum muslimin berebut ingin mencium Hajar Aswad itu, yang tidak mencium cukuplah dengan memberikan isyarat lambaian tangan sahaja.
Ada riwayat menyatakan bahawa dulunya batu Hajar Aswad itu putih bersih, tetapi akibat dicium oleh setiap orang yang datang menziarahi Kaabah, ia menjadi hitam seperti terdapat sekarang. Wallahu a'alam.

Apabila manusia mencium batu itu maka timbullah perasaan seolah-olah mencium ciuman Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Ingatlah wahai saudara-saudaraku, Hajar Aswad itu merupakan tempat diperkenan doa. Bagi yang ada kelapangan, berdoalah di sana, Insya Allah doanya akan dikabulkan oleh Allah. Jagalah hati kita sewaktu mencium Hajar Aswad supaya tidak menyengutukan Allah, sebab tipu daya syaitan kuat di Tanah Suci Mekah.
Ingatlah kata-kata Khalifah Umar bin Al-Khattab apabila beliau mencium batu itu (Hajar Aswad) : "Aku tahu, sesungguhnya engkau hanyalah batu biasa. Andaikan aku tidak melihat Rasulullah S.A.W menciummu, sudah tentu aku tidak akan melakukan (mencium Hajar Aswad)."

Wednesday, June 3, 2009

KISAH WALI ALLAH YANG SOLAT DI ATAS AIR

Sebuah kapal yang sarat dengan muatan dan bersama 200 orang temasuk ahli perniagaan berlepas dari sebuah pelabuhan di Mesir. Apabila kapal itu berada di tengah lautan maka datanglah ribut petir dengan ombak yang kuat membuat kapal itu terumbang-ambing dan hampir tenggelam. Berbagai usaha dibuat untuk mengelakkan kapal itu dipukul ombak ribut, namun semua usaha mereka sia-sia sahaja. Kesemua orang yang berada di atas kapal itu sangat cemas dan menunggu apa yang akan terjadi pada kapal dan diri mereka.

Ketika semua orang berada dalam keadaan cemas, terdapat seorang lelaki yang sedikitpun tidak merasa cemas. Dia kelihatan tenang sambil berzikir kepada Allah S.W.T. Kemudian lelaki itu turun dari kapal yang sedang terunbang-ambing dan berjalanlah dia di atas air dan mengerjakan solat di atas air.
Beberapa orang peniaga yang bersama-sama dia dalam kapal itu melihat lelaki yang berjalan di atas air dan dia berkata, "Wahai wali Allah, tolonglah kami. Janganlah tinggalkan kami!" Lelaki itu tidak memandang ke arah orang yang memanggilnya. Para peniaga itu memanggil lagi, "Wahai wali Allah, tolonglah kami. Jangan tinggalkan kami!"

Kemudian lelaki itu menoleh ke arah orang yang memanggilnya dengan berkata, "Apa hal?" Seolah-olah lelaki itu tidak mengetahui apa-apa. Peniaga itu berkata, "Wahai wali Allah, tidakkah kamu hendak mengambil berat tentang kapal yang hampir tenggelam ini?"
Wali itu berkata, "Dekatkan dirimu kepada Allah."
Para penumpang itu berkata, "Apa yang mesti kami buat?"
Wali Allah itu berkata, "Tinggalkan semua hartamu, jiwamu akan selamat."
Kesemua mereka sanggup meninggalkan harta mereka. Asalkan jiwa mereka selamat. Kemudian mereka berkata, "Wahai wali Allah, kami akan membuang semua harta kami asalkan jiwa kami semua selamat."

Wali Allah itu berkata lagi, "Turunlah kamu semua ke atas air dengan membaca Bismillah."
Dengan membaca Bismillah, maka turunlah seorang demi seorang ke atas air dan berjalan meng hampiri wali Allah yang sedang duduk di atas air sambil berzikir. Tidak berapa lama kemudian, kapal yang mengandungi muatan beratus ribu ringgit itu pun tenggelam ke dasar laut.
Habislah kesemua barang-barang perniagaan yang mahal-mahal terbenam ke laut. Para penumpang tidak tahu apa yang hendak dibuat, mereka berdiri di atas air sambil melihat kapal yang tenggelam itu.

Salah seorang daripada peniaga itu berkata lagi, "Siapakah kamu wahai wali Allah?"
Wali Allah itu berkata, "Saya ialah Awais Al-Qarni."
Peniaga itu berkata lagi, "Wahai wali Allah, sesungguhnya di dalam kapal yang tenggelam itu terdapat harta fakir-miskin Madinah yang dihantar oleh seorang jutawan Mesir."
WaliAllah berkata, "Sekiranya Allah kembalikan semua harta kamu, adakah kamu betul-betul akan membahagikannya kepada orang-orang miskin di Madinah?"
Peniaga itu berkata, "Betul, saya tidak akan menipu, ya wali Allah."

Setelah wali itu mendengar pengakuan dari peniaga itu, maka dia pun mengerjakan solat dua rakaat di atas air, kemudian dia memohon kepada Allah S.W>T agar kapal itu ditimbulkan semula bersama-sama hartanya.
Tidak berapa lama kemudian, kapal itu timbul sedikit demi sedikit sehingga terapung di atas air. Kesemua barang perniagaan dan lain-lain tetap seperti asal. Tiada yang kurang.
Setelah itu dinaikkan kesemua penumpang ke atas kapal itu dan meneruskan pelayaran ke tempat yang dituju. Apabila sampai di Madinah, peniaga yang berjanji dengan wali Allah itu terus menunaikan janjinya dengan membahagi-bahagikan harta kepada semua fakir miskin di Madinah sehingga tiada seorang pun yang tertinggal. Wallahu a'alam.