Thursday, May 7, 2015

Nasi Kandar Deen - Terbaik dari Penang

Selamat kembali buat diriku ke blog ni selepas lama tak menulis. Aku dah dapat semangat sikit dari otai-otai blogger. 

Aku nak cerita sikit la masa aku outstation ke Kulim hari tu. Bila dah ke Kulim, mesti lalu Penang kan hehe. Tahu-tahu saja lah Penang ni kan syurga makanan. Boleh kata macam-macam jenis makanan popular datang dari Penang. 

Jadi kali ni aku nak share beberapa makanan yang sempat aku singgah makan kat Penang.

1. Nasi Kandar

Mesti ramai suka menu atas ni. Semasa di Kulim, aku berjumpa dengan kawan semasa pergi umrah tahun lepas. Dia ni memang jenis food hunting. Sebut je apa jenis makanan dia tak try. Dia ajak aku untuk try nasi kandar yang memang 'terangkat'  kalau makan.

Nasi Kandar Deen, Jelutong. Sampai saja orang dah beratur panjang. Kedai ni setahu aku memang tak pernah keluar tv. Tapi apa yang buatkan dia special ialah kari ikan dia. Mengikut kata kawan aku, ikan bawal yang dia masak memang fresh dan lembut. Bukan macam kedai mamak lain yang keras macam batu. 

Jadi aku pun ikut cadangan dia, nasi kandar ikan bawal kuah campur dengan ayam goreng. Hahaha pinggan memang penuh. 

Aku belajar sesuatu yang baru tentang nasi kandar ni. Kalau nak sedap, jangan pilih kuah yang kita nak makan. Biar mamak tu yg campurkan sendiri sebab dia tahu apa yang lebih apa yang kurang. Sebelum ni kalau di KL aku memang pilih satu atau dua kuah saja. 

P/s : sekarang ni dah tak makan nasi kandar kat KL sebab tak power macam kat Penang hehe.





2. Laksa Janggus

Janggus?? Mesti ada yang pelik kan? Janggus tu sebenarnya adalah gajus. Orang utara panggil gajus tu janggus. Aku bagi tahu kepada yang tau tahu la ye. 

Aku dah lama nak pergi makan kat kedai ni sebab aku pernah ditinggalkan family aku. Diorang pergi makan ramai-ramai dalam dua tiga tahun lepas. 

Apa yang specialnya? 

Ada yang kata laksa ni dia letak daun gajus. Ada yang kata sebab sebelah kedai dia ada pokok gajus/janggus. Pokok tu memang ada tapi rasa tu aku tak boleh nak komen sebab kedai TUTUPPP!!

Sedih


kredit Google





 Oleh kerana tak dapat makan laksa, aku lajakkan sikit ke depan dan jumpa kedai cendol Mak Teh. Layankan cendol dengan Pisang Goreng Cheese.




Akan ku cuba nasib lagi untuk laksa janggus bulan Mei ni hehehe.

No comments:

Post a Comment