Friday, May 30, 2014

KUL to JED

Akhirnya tiba juga masa untuk aku berlepas ke Tanah Suci. Kembara kali ini aku yakin pasti akan memberikan perbezaan dari yang sebelum ni. Antaranya adalah aku menjadi pembantu kepada group leader iaitu Ust Zamri IKIM dalam mengendalikan jemaah di Tanah Suci.



Penerbangan kami adalah menggunakan Air Asia X. Kalau sebelum ni bila sebut Air Asia sahaja mesti semua orang akan terfikir sempit, tapi berbeza dengan yang ini sebab Air Asia X menggunakan Airbus A330-300 yang lebih besar dan selesa. Kami bertolak pada jam 2.30 pagi waktu Malaysia dan di jangka tiba pada jam 8.00 pagi waktu Saudi.



Dalam kembara kali ini, ada beberapa syarikat travel umrah yang turut serta dengan Zuhud Holiday. Antaranya ialah Safari Haramain dari Penang dan An-Nahdhoh dari Baling kalau tak silap. Jemaah dari Nahdhoh attach terus dengan rombongan Zuhud terus ke Makkah sebab tak ramai. Safari Haramain pula diketuai oleh Ust Khalid terus ke Madinah.

Penerbangan 9 jam ni sangat menguji kesabaran. Memang sakit segala badan sebab tak boleh nak bergerak sangat. Aku dah dua tiga kali tidur pun tak sampai2 lagi. Aku lagi suka flight yang ada transit di mana-mana negara. Boleh tengok tempat orang kan. Lagi pun tak sakit badan sangat sebab keras dalam flight.

Makanan dalam flight ni biasa lah macam naik Air Asia domestik. First round dia bagi Nasi Lemak Pak Nasser dengan ikan bilis 'menganjing'. Hahaha padahal rasanya diorang pun takde kacang dengan ikan bilis sebelum ni. Second round dia bagi Chicken Teriyaki.





Friday, January 31, 2014

Riuh Rendah

Hari ni baru dapat nak update blog ni. Hari lain rasa malas bebenor hehe. Kat kampung ni ada banyak masa terluang so sempat la nak update.

Bila semua ahli keluarga balik, memang riuh rendah la rumah ni. Riuh dengan kerenah kanak-kanak. Sekejap anak orang ni nangis, pastu yang lain pulak nangis. Da macam berantai la pulak hahaha. 



Malam ni sempat celebrate birthday untuk Am dan Aiman. Sempat jugak aku lari pergi ke Gurun beli kek ni.


Dalam gambar ni baru sikit kaum kerabat yang ada. Esok lagi ramai hehehe....



Berkelah di highway

Ni kali pertama aku balik Kedah dalam tahun ni tapi kali kedua dalam masa dua bulan! Hahaha hampir dua bulan tak balik Melaka sebab setiap weekend asyik travel atau outstation.

Balik ni pun sebab ada kenduri dan aqiqah untuk cicit pertama dalam keluarga di Kedah ni. Tok ngan tok wan aku very the excited dengan baby ni. Apa yang penting ialah birthdate dia sama dengan birthdate aku. So ada la geng pasni nak sambut birthday sekali.


Khamis petang parents aku ambil aku kat hostel dan terus gerak lepas maghrib. Mak memang jenis yang suka bawa bekal makanan kalau berjalan jauh. Gambar kat atas ni sebenarnya buat kami teringat balik zaman kecik-kecik dulu kalau balik Kedah. Kami akan bentang tikar dan berkelah makan nasi sama-sama.

Lauk semalam simple je pun, nasi putih + sambal tumis + kangkung + ikan pekasam. Bertambah tiga pinggan koooo hahahaha. No wonder la aku tak leh control makan kalau balik kampung.

So far kalau cuti perayaan ape pun, memang orang melayu penuh kat setiap R&R hehe. Jalan pun tak berapa jem mungkin sebab ramai yang dah balik satu hari awal.





Tugas Baru Tanggungjawab Baru

Bermula Januari ni aku dapat tugasan baru. Tugasan yang aku dah sebati sebelum ni iaitu berhadapan dengan pelajar-pelajar universiti. Jadi felo atau warden ni perlu ada satu kesabaran yang tinggi sebab nak hadap perangai budak-budak ni yang macam-macam.


Bermula dengan aku tinggal kat sini sebagai student tapi sekarang ni dah jadi fello pulak. Sape sangke kan? Hahaha ni namanya rezeki.