Wednesday, July 22, 2009

Minggu Silaturrahim 2009...

Assalamualaikum w.b.t

Sudah lama rasanya saya tidak menulis sesuatu untuk blog ini. semuanya gara-gara kesibukan untuk mendaftar di UniKL MIIT City Campus. Jadi, saya tidak sempat untuk meninggalkan beberapa coretan buat blog ini.

Pada 12 July yang lalu saya mendaftar di kampus ini dan terus ke Kolej Kerismas di UKM untuk mengikuti Minggu Silaturrahim UniKL MIIT 2009. Kami bertolak dari kolej kediaman Blok 10 di Jalan Pantai Endah pada pukul 8.00 malam.


Minggu yang membosankan

Setelah sampai di Taman Tenaga, malam tu kami tiada aktiviti langsung. cuma diberi penerangan mengenai perjalanan program tersebut. hari pertama kami penuh dengan taklimat dan ceramah yang disampaikan oleh para pegawai dari UniKL sendiri. macam2 perkara yang kami lakukan untuk pendaftaran sebagai pelajar baru seperti credit transfer, loan briefing dan lain-lain.

hari yang kedua dan ketiga pula saya rasakan amat bosan. yang pertama ialah kami dilayan tidak sepadan dengan umur kami yang 20 th ke atas. kami semua dilayan seperti kanak-kanak sekolah rendah. kami disuruh melakukan pelbagai tepukan, tarian dan lain-lain lagi. saya sebenarnya agak tension dengan aksi-aksi tersebut. poco-poco, chicken dance, tepuk ini, tepuk itu. berdasarkan pengalaman saya, aktiviti tersebut hanya sesuai untuk pelajar sekolah rendah. hanya untuk membangkitkan rasa seronok mereka untuk join sesuatu kem. tetapi kalau dilakukan oleh pelajar degree, memang la tak elok rupanya.orientation commitee (OC) perempuan pun same juga melakukan aksi-aksi yang 'mengerikan' tersebut tanpa rasa malu untuk mempertahankan maruah seorang perempuan. sebenarnya setelah mendaftar di unikl saya mengalami sedikit kejutan budaya kerana pelik melihat tingkah laku dan cara pemakaian para pelajar perempuan. mungkin mereka tidak merasakan bahawa pakaian ketat tersebut juga boleh mendatangkan fitnah kepada mereka.


Pengurusan masa yang kelam-kabut

Inilah satu lagi perkara yang menjadi perhatian saya sewaktu minggu tersebut. aturcara program seolah-olah menjadi berserabut. ada yang dapat dilaksanakan dan ada yang tidak. tetapi ada juga beberapa program mengejut yang berlaku dan tidak dijangka seperti kehadiran dato' rais ke program tersebut dan itu boleh dimaafkan. tetapi apa yang ingin saya katakan di sini ialah masa LDK yang tidak mencukupi dan bilangan LDK yang dilaksanakan juga tidak mencukupi seperti yang dirancangkan. saya melihat bahawa LDK yang tidak cukup itu boleh dianjakkan lebih aawal sewaktu malam pertama kami di situ (Isnin malam). apa yang berlaku pula adalah kami semua disuruh menari tarian ayam dan tepuk sorak yang lain lagi. jadi, masa yang berharga tersebut telah dibazirkan dengan aktiviti yang kurang memberi manfaat kepada para peserta.

jika hendak hilangkan mengantuk sekali pun atau ingin membangkitkan semangat berpada-padalah dengan satu atau dua pergerakan yang simple dan tidak memakan masa yang agak panjang. sebagai contoh sewaktu LDK 2, para fasilitator memberitahu bahawa sebelum LDK tersebut dilaksanakan mereka akan mengambil sedikit masa untuk membuat beberapa tepuk sorak. masa yang sedikit tersebut telah memakan masa selama hampir 1 jam. masa untuk LDK tersebut hanya dapat dijalankan selama 30minit sahaja. jadi apa yang saya lihat para OC lebih mementingkan tepuk sorak tersebut daripada LDK yang lebih memberi manfaat kepada para peserta.

kesimpulannya, saya berpendapat yang program sebegini bukanlah terlalu susah dan terlalu mudah untuk mengendalikannya. ketua yang dilantik harus sedar adakah aktiviti yang dijalankan mencapai objektif dan tujuan pelaksanaannya.

Wallahua'lam












No comments:

Post a Comment