Tuesday, October 6, 2009

"Aku Bersamamu"

Program 3 hari yang amat memberi makna ke atas diri saya. Saya juga belajar bagaimana untuk bergaul dengan pelajar-pelajar yang dikatakan bermasalah tetapi sebenarnya tidak. Mereka adalah anak-anak yang baik tetapi cuma nakal sahaja dan terikut-ikut pengaruh kawan.

Kem ini juga merupakan kem pertama yang berbentuk kaunseling kerana kebiasaannya sebelum ini saya hanya menganjurkan kem-kem ilmiah seperti khemah ibadat, kem anak soleh dan lain-lain lagi. Jadi, perasaan bercampur-baur ketika hendak memulakan kem ini.

Tanggapan pertama saya amat meleset sekali. Saya terfikir bahawa terlalu susah untuk mengawal adik-adik ini sewaktu kem nanti. Setelah program berjalan pada hari pertama barulah saya rasa begitu mudah untuk bergaul dengan mereka kerana mereka ini sememangnya amat peramah.

Mereka cuma ingin difahami oleh orang lain dan oleh itu kami dari mahasiswa UniKL menwarkan diri untuk menjadi pendengar setia kepada adik-adik ini. Mereka berjaya mengikuti program ini dengan baik dan memberikan komitmen 100%. Well done, MasyaAllah.

Beberapa objektif kami terhadap kem ini sedikit sebanyak telah tercapai di akhir program ini. Kami cuma ingin menerapkan sifat sabar, kesatuan(unity), setia kawan, dan lain-lain lagi dalam diri mereka. Kami mahu mereka berhadapan dengan masyarakat luar kelak dengan akhlak yang baik kerana mereka inilah sumber yang penting kepada pembangunan negara kita.

Selain itu, kami terapkan juga elemen kerohanian seperti solat kerana sememangnya objektif kita dijadikan oleh Allah adalah untuk mentaati segala perintah dan larangan-Nya. Solat itu sendiri sebenarnya berupaya membentuk peribadi yang terbaik untuk dijadikan contoh.

Kem ini tidak hanya berakhir pada 4 Oktober 2009 sahaja tetapi ukhuwah yang terjalin antara abang-abang dan kakak-kakak failitator akn terus kekal sampai bila-bila InsyaAllah. Kami para fasi ingin menjadi pendengar setia kepada adik-adik dan cuba mencari bersama-sama jalan penyelesaian masalah yang timbul.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment