Saturday, August 28, 2010

Kembalinya dia kepada Dia

Ketika menghampiri waktu berbuka tadi, kami sekeluarga dikejutkan dengan berita kematian.

Innalillah...

Datuk saudara yang menghidap penyakit kanser hati stage ke-4 telah kembali ke pangkuan Ilahi. Setelah bertarung lebih sebulan. Amat kasihan melihat keadaan dirinya. Mengeluh sakit sepanjang masa.

Tetapi Allah berikan juga nikmat kepadanya dengan tidur yang nyenyak tanpa gangguan dari sakit tersebut. Tatkala melawatnya semalam, hatiku sayu melihatnya. Dia sedang tidur. Tubuhnya kurus. Dijaga oleh isteri tersayang.

Apabila saya mula membaca ruqyah, dia terjaga. Saya memegang tangannya sambil diletakkan di tempat yang sakit. Saya membaca ayat-ayat ruqyah sederhana kuat supaya bacaan dapat di dengari dan harap-harap akan dapat mengurangkan sedikit bebanan yang ditanggungnya.

Setelah selesai ruqyah, air yang diruqyah di basahkan dengan kain dan diletakkan di tempat sakit. Saya tidak putus-putus berdoa di dalam hati supaya diberikan yang terbaik kepadanya.

Ya Allah, berikanlah apa yang terbaik kepada dirinya. Jika Engkau ingin panjangkan nyawanya, kau sembuhkanlah penyakitnya dan jika Engkau ingin cabut nyawanya, Engkau cabutlah segera. Tidak sanggup lagi aku melihat penderitaannya.

Dan hari ini dia telah kembali kepada Dia...

No comments:

Post a Comment