Tuesday, May 12, 2009

Zambry masih MB, krisis Perak berlarutan


Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan permohonan Datuk Seri Zambry Abd Kadir untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang mengisytiharkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak yang sah. Penangguhan keputusan mahkamah itu diberikan sementara menunggu selesai rayuan yang dikemukakan oleh Zambry berhubung perkara tersebut.

Apa yang pelik di sini ialah mengapa Zambry kembali menjalankan tugas sebagai MB walhal dia cuma sedang memohon penangguhan dan sepatutnya Nizar yang memangku bukannya dia. Zambry cuma sedang merayu sahaja.
keputusan mahkamah tersebut bukan hanya melibatkan Nizar dan Zambry sahaja tetapi melibat semua exco masing-masing.

adakah kejadian ini sudah dirancang awal-awal lagi? kita sebagai rakyat hanya mampu melihat dan tidak mampu berbuat apa-apa. selain itu, ada pihak yang menggesa DUN di Perak dibubarkan dan rakyat memilih semula pemimpin yang dirasakan betul-betul layak. cadangan ini juga dipersetujui oleh SUHAKAM danpenyelesaian kepada masalah Tengku Razaleigh kerana berpendapat ini adalah satu-satunya cara keluar dari masalah yang membelit Perak, merosakkan keluhuran undang-undang, mencalarkan badan kehakiman, polis dan perkhidmatan awam negeri, dan mencemarkan sistem beraja di mata umum.

saya berasakan bahawa satu perubahan besar bakal berlaku bukan hanya di Perak tetapi di seluruh Malaysia. perubahan dalam tampuk pemerintahan dan ia akan berlaku semasa pilihan raya yang akan datang. oleh itu, sama-samalah kita mengharungi segala kekecohan dan perubahan yang berlaku dalam sistem politik di Malaysia. yang pasti, rakyatlah yang akan menjadi 'hakim' kepada semua yang berlaku ini.

wallahua'lam

No comments:

Post a Comment