Thursday, May 14, 2009

Al-Quran Kalamullah

assalamualaikum
hari ni saya tergerak hati untuk menulis tentang al-Quran yang mempunyai banyak isi kandungan yang berguna. kita sering mendengar Islam itu syumul (menyeluruh) dan bagaimana kita hendak mengetahui kesyumulan itu adalah daripada al-Quran itu sendiri. hal ini kerana al-Quran itu adalah kalamullah yang semuanya datang daripada Allah. di dalamnya terkandung semua perkara yang meliputi kehidupan manusia. subhanallah... memang hebat Allah itu kerana telah mengaturkan untuk manusia apa yang perlu di dalam hidup ini. semuanya telah diatur dengan cukup cantik dan meliputi semua seperti muamalat, perkahwinan, jenayah, faraid dan macam-macam lagi.

akan tetapi, apa yang berlaku sekarang ini adalah manusia sendiri menolak ketetapan yang telah termaktub di dalam al-Quran terutama sekali mereka yang mengaku diri mereka Islam. mereka sepatutnya lebih memahami isi kandungan al-Quran lebih daripada orang kafir tetapi sebaliknya pula yang berlaku. orang kafir berebut-rebut untuk mengetahui isi kandungan al-Quran bukan untuk kebaikan tetapi untuk MENJATUHKAN umat Islam itu sendiri. inilah perkara yang paling orang Islam tidak sedar.

kepada manusia yang menolak ketetapan Allah di dalam al-Quran cuba anda fikir sejenak. mengapa Allah menetapkan hukum yang sedemikian? sudah tentu untuk kebaikan manusia itu sendiri dan Allah memang memahami tingkah laku manusia kerana Allah yang menjadikan kita. tak kan pula kita hendak mengingkari perintah Pencipta kita. kita ini hanya hamba yang perlu menurut perintah sahaja. dan Allah telah menganugerahkan akal kepada kita untuk berfikir dengan sebaiknya bukan untuk melawan perintahNya.

jika kita lihat di Malaysia, suatu ketika dulu heboh diperkatakan tentang Pas ingin menegakkan hukum hudud. hukum tersebut siapa yang cipta? sudah tentu Allah yang Maha Mengetahui. tetapi mengapa ade sesetengah phak yang mempertikaikan tentang kesesuaian hukum tersebut? ada yang mengatakan hukum tersebut menganiaya orang dan bemacam-macam lagi. selain itu, satu hujah untuk mereka menolak hukum hudud dilaksanakan di Malaysia ialah hukum ini tidak boleh dilakukan terhadap orang kafir di Malaysia.

jika di lihat semula pada zaman Rasulullah s.a.w, hukum ini tertakluk kepada semua orang yang tinggal di dalam negara Islam dan tidak mengira agama dan kaum. kesannya, kurang masalah sosial yang berlaku. jika dilakukan di Malaysia sudah tentu masalah sosial tidak akan menjadi seteruk seperti hari ini. inilah kesannya jika menolak hukum Allah. secara tidak langsung mereka menolak isi kandungan al-Quran dan orang yang menolak isi kandungan al-Quran itu boleh terbatal imannya kerana beriman kepada kitab itu salah satu daripada rukun iman..

oleh itu, jika kita tidak mampu untuk menegakkan hukum Allah dan menggunapakai isi kandungan al-Quran di zaman ini, cukup sekadar kita menyokong usaha-usaha untuk memartabatkannya dan bukannya menolak mentah-mentah tanpa melihat kepada

No comments:

Post a Comment