Thursday, May 21, 2009

Ilmu Tajwid yang penting

assalamualaikum
teringat kata-kata seorang guru bahasa arab semasa bersekolah di seremban dulu, "satu huruf boleh ubah satu perkataan bahasa arab menjadi maksud yang lain" . lebih kurang macam ni lah dia cakap. kata-kata ini sememangnya saya ingat sampai bila-bila. apa yang saya cuba bincangkan di sini ialah kaitan kata-kata itu dengan pembacaan Kalam Allah yang Agung, al-Quran.

seperti yang kita sedia maklum, al-Quran diturunkan di dalam bahasa Arab dan membacanya dikira ibadah serta mendapat pahala. berdasarkan pengalaman saya, rata-rata orang Melayu kita masih lagi perlu mendalami ilmu pembacaan al-Quran atau Tajwid dan mengambil berat tentang soal ini. ramai lagi yang masih lagi keliru dengan bacaan panjang dan pendeknya. bagaimana yang dikatakan mengubah perkataan dan maksudnya?

jika satu kalimah yang pendek di baca dengan panjang maka ia diibaratkan seperti menambah huruf madd di situ. sebagai contoh
شهد jika ش dibaca dengan panjang maka ia seperti menambah أ dan mungkin ia akan menjadi maksud yang lain. secara automatiknya kita seperti telah mengubah isi kandungan al-Quran itu sendiri dan orang yang mengubah isi kandungan al-Quran itu dianggap berdosa. oleh itu, kita harus berwaspada dengan bacaan yang kita baca setiap hari dari segi Tajwid itu sendiri terutamanya. walaupun kita tidak tahu atau kurang arif tentang ilmu Tajwid ini, kita harus pergi berguru untuk mendapatkannya supaya apa yang kita baca akan mendapat pahala.

maksud saya di sini, jika kita benar-benar tidak tahu tentang perkara tersebut ataupun kita tidak mahu berlaku sedemikian ia tidak mengapa. jadi, kita perlu segera berjumpa dengan guru-guru yang mengajar tajwid supaya bacaan kita dapat diperbetulkan dan diharap tidak akan diulangi lagi kesalahan yang sama.

penekanan tentang panjang atau pendek bacaan ini telah ditekankan sejak awal lagi iaitu semasa kanak-kanak membaca buku IQRA' iaitu salah satu kaedah cara cepat membaca al-Quran dari Indonesia. walaupun buku ini saya dapati ada beberapa kelemahan, namun ia masih lagi sesuai digunakan. di dalam buku ini, jilid 2, penekanan terhadap panjang-pendek bacaan sudah ditekankan. terdapat juga arahan yang memberi amaran jika tersalah membaca akan merosakkan maknanya. walau bagaimanapun, apa yang saya perhatikan ialah penekanan terhadap perkara ini sangat kurang. jadi, kanak-kanak tersebut akan terbiasa membaca ikut style mereka tanpa mengambil berat

bagi saya, ilmu Tajwid ini amat penting dan wajib dipelajari oleh semua orang Islam. firman Allah :

ورتل القرءان ترتيلا
oleh itu, kita harus berusaha untuk membaca al-Quran itu sepertimana yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w kerana isi kandungannya tidak akan berubah hingga hari kiamat walaupun ada pihak yang cuba untuk mengubahnya. Firman Allah :
إنا نحن نزلنا الذكرى وإنا له لحفظون

Tajwid itu dari segi bahasa bermaksud membaik dan menghalusi. sesuai dengan maksudnya, ilmu tajwid itu memperbaiki dan menghalusi bacaan kita setaraf dengan martabat al-Quran itu sebagai kitab dan mukjizat yang teragung. saya percaya, orang ramai akan mudah belajar ilmu Tajwid ini kerana persekitaran yang baik dan terdapat banyak kelas-kelas mengaji dan Tajwid baik untuk kanak-kanak mahupun dewasa. ilmi ini seelok-eloknya diterapkan lebih awal kepada kanak-kanak.

No comments:

Post a Comment