Tuesday, May 5, 2009

angkara manusia

assalamualaikum sumer..
ari kamis aritu aku pegi satu forum perdana kt dataran keris, alor gajah. aku tertarik nak pergi forum tu sbb ahli panel dia. dato' hassan din dan ust wan akashah. tajuk nyer pulak ialah 'angkara manusia'.

pusingan pertama aku rasa mcm terpesong sket. tp aku ttp hayati ape isi-isi yg diberikan. soalan pulak lebih tertumpu soal kebersihan walhal bagi aku skop tajuk ni amat luas. moderator boleh mempelbagaikan soalan untuk di tanya pada ahli panel.

antara isi-isi yang aku dapat mlm tu ialah aspek yg perlu ada dlm sesebuah negeri/negara maju:
1) ruhiah (jiwa)
2) akliah (pemikiran)
3) jasadiah (tubuh badan)
4) ijtima'iah (kesatupaduan)
5) iqtisodiah (ekonomi)
6) siasiah (politik)
bagi aku semua ni memang penting untuk memajukan sesebuah negara. tapi ade lagi yang paling penting iaitu kewujudan tanggungjawab dalam setiap individu rakyat.

selain tu antara pesanan yg diberikan oleh ahli panel ialah kekalkan kemajuan yg sedia ada, bersyukur dengan apa yg ada dan jangan salah guna nikmat.

sekian, wassalam.

No comments:

Post a Comment